Bagom Facebook (om at lave julekalender)

Facebook er et fantastisk sted. Hyggeligt, kærligt, sjovt. Det skaber sammenhængskraft, det connecter, det minder om. Og så er det også ind i mellem frustrerende. Overvældende, overstimulerende og uoverskueligt. I dette blogindlæg fortæller jeg om de oplevelser, jeg har haft med at lave julekalender på min side her i december 2013. Fordele og ulemper. Tips og tricks.

I november fik jeg denne her idé at lave en masse julestemning på FB og samtidig have mulighed for at takke og støtte en lang række af de samarbejdspartnere og venner jeg har lavet ting sammen med i årenes løb både gennem OpenUp og som “mig selv”. Ideen tog hurtig form og det var dejligt at mærke, at hver gang jeg rakte ud og spurgte om folk ville donere gaver til kalenderen, rakte de armene i vejret og jublede over projektet.

Så i gang gik vi. Jeg fik Eva til at hjælpe med at laoyute de daglige FB billeder, vi samlede gaver ind og organiserede det hele, og jeg undersøgte forskellige muligheder for hvordan kalenderen skulle show-cases. OG ikke mindst hvordan vinderne skulle trækkes. Det skulle helst være helt fair – og det måtte gerne være nemt at dokumentere. Jeg besluttede at lave selve kalenderen på OpenUps side og hver dag have gaven som en del af OpenUps header. Det virkede mere overskueligt end at købe en særlig julekalender app (som f.eks. denne her).

Jeg overvejede kort om jeg kunne have denne jannewind.com side klar, så den kunne ligge dér, men det virkede også uoverskueligt, så vi besluttede at det måtte være nok, at de mange gave-givere + vores eget netværk delte og så bruge OpenUp.dk’s side på FB som udgangspunkt.

Jeg fandt en side på nettet, hvor man kan trække vindere (tjek den her, hvis du har brug for noget lignende), og så var det bare i gang med benarbejdet.

Fordele: Når det lykkes at få vist billederne og få delt præmier, vindere osv. giver det mere trafik over på vores side. Det har derfor givet en del flere likes til siden, end vi ellers ville have fået på en måned. Det har også været nemt at tagge gavegivere og vindere og dermed skabe en del ekstra reklame og synlighed for dem – hvilket var en stor del af ideen. Endelig har det været en fordel, at man ikke skulle ud af Facebook for at være med. at deltagerne ikke skulle svare på spørgsmål, signe op til et Nyhedsbrev med email eller andet kompliceret for at kunne vinde – så vi har gjort det så nemt som muligt for deltagerne. De har blot skulle like et billede.

Ulemper: En udfordring har været, at man ikke kan sætte sin header til at skifte på et bestemt tidspunkt. Det skal gøres manuelt. Så hver eneste morgen hele december har jeg siddet fra ca. 05-06 og sat billeder ind, skrevet tekst, delt og spredt julestemning. Det har ikke været en decideret ulempe, for IHHH hvor har det være hyggeligt med stearin-lys og en god morgenstart hver dag – meeeen det har ikke levnet meget tid til andet i december…

Den største og sværeste udfordring ved dette projekt har dog været, at Facebook har ændret sine indstillinger for sider væsentligt. De har opdaget, at mange bruger dem som reklamesøjler, og de har derfor dollar-tegn i øjnene. Det har vist sig, siger vores (og andres) statistik, at omkring 5% af dem, der liker siden rent faktisk få den vist i sin stream. Man skal altså aktivt opsøge siden for at se billederne og mange har derfor glemt at julekalenderen var der – og dermed glemt at like og deltage. Man kan så betale FB for reklamer, men det koster en formue og føles helt absurd. Prøv selv at tænke over, hvor mange updates, du rent faktisk ser fra de sider, du liker? Også dem, du holder af og gerne vil se fra… Det er ret vildt faktisk.

FB-siderTIP: kig i venstre spalte på din Facebook-forside. Der har du først dine favoritter og lige under en sektion, der hedder Sider. Der er der en knap, du kan trykke på, der hedder Nyheder på Sider (se billedet her til venstre). Prøv at trykke der og se alle de opdateringer, som FB normalt holder skjult for dig…

Vi har kunnet se dette i forhold til hvor mange, der rent faktisk har deltaget i lodtrækningen. Jeg har 2000+ venner og en del følgere på FB, og OpenUp-siden har fra 1. december haft 500+ likes. Plus alle venners venner! Så potentielt set kunne mange mange tusinde hver dag med et enkelt like deltage helt kvit og frit og simpelt i lodtrækningen. Men den vildeste dag har billedet haft omkring 60 (!) likes og det selvom samme billede blev delt mere end 30 (!) gange. (Den gode nyhed er så at deltagerne har haft virkelig gode vinderchancer…)

Da vi opdagede hvor slemt det stod til, har vi prøvet forskellige andre strategier af. F.eks. at dele andre billeder og fortælle om kalenderen, lave links ad omveje, f.eks. i grupper og mange andre kreative ting. Det har hjulpet lidt og det har trods alt været en SUPER dejlig oplevelse. For dem, der HAR set kalenderen, billederne og julegaverne har nydt det meget. Feedbacken har været god og positiv – og alt andet lige, så var det ønske nummer ét: At sprede juleglæde. Vi vil helt klart forsøge noget lignende næste år – omend vi nok kigger lidt nærmere på også til den tid hvordan FB skruer sine sider osv. sammen.

Alle præmier dec2013
Her kan I se alle lågerne fra 1-23 december 2013 i OpenUp julekalenderen

Det kan stadig nås at vinde i kalenderen. Vi mangler at trække vinderne fra 19-24 december OG der kommer en bonustrækning også, hvor man kan vinde en huskoncert eller workshop på 45 minutter med mig efter eget valg (mod kun at betale transport, hvis det er udenfor Fyn). Så led efter OpenUp.dk på Facebook (eller klik her), hvis du vil være med – og rigtig glædelig jul

Kærlig hilsen Janne

Tak til alle gavegivere, samarbejdspartnere og venner af OpenUp – jeg glæder mig til et fantastisk 2014 med masser af musik, samarbejde og god energi!

Var denne blog-post nyttig for dig? Skriv gerne en kommentar eller del i dit netværk. På forhånd tak – husk også at melde dig til OpenUps nyhedsbrev, du finder tilmeldingen enten i højre side eller lige herunder i bunden, og du kan afmelde til hver en tid. 

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.